© 2016 L'Arada | Creativitat social

Amb el suport i finançament de:

Amb aquest ajut es fomenten les cadenes curtes i els mercats locals de productes agroalimentaris

De la terra i per la terra

Terra de profit és un projecte de la terra i per la terra, per una vida perdurable als nostres pobles, tant a nivell d’ocupació, salut alimentària i sostenibilitat ecològica, i es fa conjuntament, enxarxats, col·lectivament.

 

Potenciar la pagesia tradicional, i en concret la petita explotació permet promocionar l'anterior visió integral i transformadora de l'agricultura. La pagesia tradicional s'integra en les dinàmiques ecològiques del paisatge i dels recursos naturals, dels que en percep la seva limitació i per tant en fa un ús responsable. Disposa d'un alt grau d'autosuficiència, autoconsum i autonomia respecte del mercat i es basa en la reproducció social de la unitat domèstica i no en l'acumulació (Tendero, 2015), i per tant té un paper fonamental en la generació i potenciació comunitària.

 

Terra de Profit prioritza el treball amb varietats locals i races autòctones, com a opció que qualitat al producte i també sostenibilitat, en la mesura que requereix de menors aportacions de productes externs i també perquè cultivant i reproduint races i varietats autòctones, és la millor manera de conservar-les. Terra de Profit també compta amb produccions ecològiques certificades.

Molt sovint els projectes productius vinculats als circuits curts de comercialització i el consum crític tenen una intenció sociopolítica, rebutjant el consum de la gran distribució alimentària (Montagut i Vivas, 2007), en l'aposta de l'economia social i solidària, i en la cerca de preus justos, no elitistes, remuneratius i preferentment acordats amb els consumidors als quals proveeixen (Monllor, 2010).

 

Terra de Profit aposta també per la transparència i traçabilitat del producte. Vol que el consumidor conegui, entengui i participi en el producte. Per a fer-ho la proximitat, la confiança i l’etiquetatge seran claus, i també el programa d’educació popular que l’acompanya. El programa d'educació per la sostenibilitat de Terra de profit parteix del paradigma de sostenibilitat estricta, que es basa en la geografia crítica des del què l'estat d'un territori i del seu paisatge es defineix i depèn de les relacions polítiques i de consum. La sostenibilitat estricta persegueix la justícia socioambiental i la relació justa i solidària entre territoris, comunitats i recursos naturals.

 

Des del seu programa sociocultural associat vol difondre la multifuncionalitat de la pagesia i explicar el territori i la qualitat del paisatge social i ambiental des d'un punt de vista crític (les relacions de producció-consum i les relacions i característiques sociopolítiques entre territoris tenen un impacte social i ambiental en ambdós)

 

Una economia local de les persones i per les persones

L'objectiu principal de l'economia social i solidària no és la maximització del benefici per sobre de les conseqüències i implicacions que l'activitat pròpia comporta, ella vol i posa l'èmfasi en el com es du a terme l'activitat econòmica. Primen conceptes com la solidaritat, la cooperació, la confiança, la creació de xarxes, la sostenibilitat socioeconòmica, comunitària i ambiental, el benefici per la comunitat i la creença que mitjançant aquesta podem aportar a les societats altres beneficis que no sigui l'econòmic.

 

Terra de Profit neix formant-ne part. La presa de decisions democràtiques i participatives entre els diferents agents que participen de Terra de Profit és una de les característiques principals, aquesta no busca el benefici d'una de les parts sinó que busca el màxim benefici per totes elles. Així doncs, cal arribar a acords on totes elles es sentin còmodes o representades.

idees-força

Cultura de l’aprofitament

Consum conscient

Consum saludable

Mercat social

Adhesió lliure i voluntària

Acció col·lectiva

Autoestima, el reforç positiu que suposa pel qui produeix i pel qui ven que el producte el valori la pròpia població sense necessitat de fer esforços comercials fora, i pel qui compra saber que el seu impacte va més enllà de la compra d'un producte alimentari (preservació territorial, economia local,...)

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now